Cuha-völgy, Cseszneki vár, Római fürdő vízesés, Tési szélmalmok

Előző itt jártunkkor már tudtuk, hogy 2008 április 18.-án újra erre vetődünk, és az akkori kis szakaszból, mely nem lehetett több talán 6-7 kilométernél (oda-vissza), egy jóval hosszabb kirándulást ejtünk eme csodás tájon.

Eljött a nap, reggel 6-kor találkozó, a Laciéknál, és most egy jóval nagyobb csapat indul útnak egész pontosan 9 fő. Kép A 8-as főúton Veszprémen át haladunk a kiinduló pontunk fele (Ördögrét), de ahogy odaérünk, az erdészeti úthoz, egy behajtani tilos tábla van kitéve. Nos azért pár métert bearaszolva parkoltuk le az autókat, és vágtunk neki a túrának.Kép  Egy gyenge kilométert megtéve érjük el az Ördögrét nevezetű tisztást, ahol jó néhány parkoló autóval találkozunk, így közös döntést hozva a két sofőr, Laci és jómagam Gábor visszatérünk az autókhoz, hogy mi is behozzuk őket a tisztásra, és így is szert téve 1 plusz kilométerre. Újra hátrahagyva az autókat az Alsó-Cuha-Szurdok irányába haladunk, melyet egy sárga Voodstock felirat tudat velünk, elkezdődött a szurdok. Hatalmas sziklatömbök mellett kacskaringózik a Cuha-patak, az ösvény, így mi is. Kép Eltévedni nagyon nehéz a temérdek piros kereszt mellett, mondhatni ha körbenézek, mindig találok, legalább 5-6 fát, melyen egy néha kettő vagy több jelzés is látható. Lassan elhagyva a szurdokot, a Zsidó rét következik, mely ha különleges látványt nem is nyújt, még is tetszik, a tavaszi frissesség az üde zöld levelek, és az a néhány magányos fa, mely megtöri a mező egyhangúságát.Kép  A rét után visszatérünk az erdőbe és elérjük a Kőpince-bg-t. Itt összefutunk Laci lányának Sárának az osztálytársaival ill. néhány szülővel tanárral. Néhány baráti szó után újra ki-kihalad, a saját tempójában, és Vinye mellett elhaladva az előző túra startjához értünk a Cuha-völgyi tanösvényhez. Rengeteg ember sétál, kirándul eme napon, szinte már-már túlzsúfolt a völgy ezen része. Újra bukdácsolunk, egyensúlyozunk a köveken, fatörzseken elhaladunk 2 kőfülke mellett, majd elérjük a viaduktot.Kép  Itt egy meredek ösvény és lépcsőmaradványokon felmászunk az 1896-os emlékűmhöz, mely a vasútépítők emlékére állították. Az emlékmű szemrevételezése után felsétálunk a viaduktra nem csak egyéni, hanem csoportképeket készíteni. Néhány kép és rövid viccelődés után továbbállunk és pár kilométer után melyet erdészeti úton teszünk meg elérjük a Rókalyuk-dombot. Itt elkanyarodunk a Károlyháza kulcsosház irányába. Erős kilométer megtétele után elbizonytalanodunk, mivel nem látjuk a sárga útjelzést, de egy erdész útbaigazítása után, megnyugodva folytatjuk utunkat. Kép Az erdő ezen részen fakitermelés véget kicsit megváltozott az útvonal, így nem csak mi, hanem más túrázók is bolyongva keresik az útvonalat. A kulcsosház mellett elhaladva a sima sárga, majd a sárga háromszöget követjük Lovász-kút irányába, majd a Vadászházat elérve újra erdészeti úton haladunk egészen a 82-es főútig. Itt egy kis veszélynek kitéve (értem ez alatt a mellettünk elszáguldó autókat) újra a sárga jelzést követve haladunk egészen a Csesznek melletti buszmegállóig.Kép  Itt a kis csapatunk aztán ketté szakad, a nagyobbik része elindul a vár fele, ketten a Lacival pedig elindulunk az autók fele. Úgy 1 kilométer megtétele után, a Bakonyszentkirályi elágazónál balra fordulunk majd újabb kb.3 kilométert sétálunk az erdészeti útig. Itt aztán 2 kis pofont kapunk, az elsőt az időjárástól: csöpögni kezd az eső, de szerencsénkre amilyen gyorsan jött olyan gyorsan ment, a másodikat saját magunktól: az autókat még a túra elején (utólag potyára) beljebb vittük úgy 1 kilométerrel, amelyet most újra meg kell tenni. Kép Elérvén az Ördög-rétet egyúttal az autókat tiszta ruhát és kényelmes cipőket veszünk fel, és így indulunk el a Cseszneki vár lábához. A vár alatt újra összefutunk az egerszegi kiránduló csoporttal, de a mi társainkat csak telefonos infózás után találjuk meg a várban. Kövecses út vezet fel a várhoz. Jegyet az első kőépületben lehet venni, mely meglepően olcsó 300 forint. Társainkat megtalálva, pár szót váltunk majd mi is felfedező útra kelünk a vár területén. A vár igen látványos, de a legszebb része a fahíd sajnos le van zárva.Kép  Fényképek tucatjai és rövid megbeszélés után már együtt hagyjuk hátra a régmúlt idők egyik építményét, újabb túraötletekkel, melyek már csak a megvalósításra várnak. Az autóknál elköszönünk az egerszegi kirándulóktól (Sára osztálytársaitól, és szüleiktől, tanáraiktól) majd irány a Római-fürdő vízesés.Kép  Ezen völgyszerű képződmény alig párszáz méteres, de falait néhol magas sziklák övezik, így is fokozva a vízesés látványát. A vízeséstől kb. 5 percnyire leparkolva, csak fényképezőgéppel felszerelkezve vágunk neki a sétának. A bejáratánál néhány erdei asztal melyeknél igencsak vidám társaság isznak, sütnek-főznek. 100 métert megtéve elérjük az első aprócska vízesést, majd újabb pár méter után meg is érkezünk a nagytestvérhez pontosabban a vízesés tetejéhez.Kép  Pár percnyi nézelődés és elindulunk azon ösvényen mely a sziklafalat megkerülve, levisz minket a vízesés alsó részéhet. Az ösvény elég meredeken visz minket lefelé, majd mikor azt gondolná az ember, hogy nincs új meglepetés még egy nyálkás fatörzsbe kapaszkodva kisebb rönkökön egyensúlyozva jutunk át a túlpartra, ahonnan meg tudjuk közelíteni a vízesést. A Római-fürdő vízesés csak néhányszáz méteren keresztül tart így a szomszédos, enyhén meredek falon a gyors kocsihoz érést elősegítve, össznépi mászásba kezd kis csapatunk. Kép 4-5 perc alatt ott is vagyunk az autók mellett. Időben nem túl sokat talán háromnegyed órát ha itt lehettünk, de mégis kihagyhatatlannak tartom a Római fürdő vízesést. Végső célunk Tés nevezetű falu. Ezen település a Tési-fennsíkon (úgy 4-5 km széles és 8-10 km hosszú) 1050 fős lakossággal büszkélkedhet. Igazi látnivalói a kovácsműhely és a már messziről látható szélmalmok.Kép  Eredetileg 4 szélmalom állt, de mára már csak kettő maradt fenn, a Helt-féle mely egészen 1951-ig üzemelt, és még ma is üzemképes illetve a tőle 200 méterre lévő Ozi-féle malom, mely ugyancsak helyre van állítva. Kép Ezen szélmalmokról nem igazán tudok bővebbet írni, egyszerűen káprázatos látványt nyújtanak, így aki a környéken jár feltétlen látogasson el ide.

Lassan vége a napnak, mi is hazaindulunk, de annyi látnivalóval, élménnyel, mely több napra is elegendő lenne.

Profilkép

Összes: 170179
Hónap: 706
Nap: 12

eOldal.hu, 2007-2022 © Minden jog fenntartva.